старший викладач
кандидат юридичних наук
-
Основні моделі конституційного права як галузі права.
2.9
1. В національній моделі конституційного права практика ЄСПЛ може вважатися джерелом права, юридична сила якого обумовлюється статусом Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а субсидіарний характер – офіційним тлумаченням її змісту. Практика ЄСПЛ може використовуватися при тлумаченні Конституції України згідно з доктриною дружнього ставлення до міжнародного права. Однак існують сфери суспільних відносин, не охоплені Конвенцією або щодо регулювання яких у держав існує широка дискреція (евтаназія, суспільна мораль, аборти, виборчі системи та ін.). Також існують ризики суттєвих конфліктів між конституційним регулюванням (особливо щодо захисту публічних інтересів) та прав, гарантованих Конвенцією (наприклад, як у Польщі щодо судової реформи у 2021 році або у Литві щодо заборони балотуватися на виборах колишньому Президенту Роландасу Паксасу у 2004 та 2011 роках), вирішення яких робить перспективним дослідження місця практики ЄСПЛ у різних моделях конституційного права (американській, німецькій, французькій та ін.). 2. З огляду на те, що вибори мають проводитися відповідно до міжнародних стандартів і принципів – загальні, вільні, чесні, періодичні, прямі, на основі таємного та особистого голосування, рівного виборчого права, - підтримка партії чи її місцевої організації, яка є суб’єктом виборчого процесу, може бути формою передвиборної агітації, навіть якщо поза межами виборчого процесу така підтримка здатна набувати форми внеску відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні». Для ідентифікації мети – спонукання – доцільно також використовувати визначені законами приклади форм передвиборної агітації: абз. 2 ч. 1 ст. 51 ВК України, абз. 2 ч. 4 ст. 51 ВК України, ч. 5, 6 ст. 51 ВК України, абз. 2 ч. 3 ст. 52 ВК України. Окрім цього, передвиборну агітацію варто відрізняти від офіційних повідомлень (ч. 6 ст. 51 ВК України) та інформаційного забезпечення виборів (розділи XIX, XXIX та XXXVIII ВК України). 3. Так звані «дистанційні» способи голосування (поштою, через інтернет, факсом) породжують традиційні питання забезпечення та контролю, безпекові загрози та складність спостереження за ними. Для країн перехідної демократії, а особливо післявоєнного періоду, такі виклики можуть виступати першочерговими, а їх подолання обумовлюватиме легітимність виборів загалом. Адже навіть у розвинених демократіях, таких як США та Велика Британія, мали місце спори, пов’язані із здійсненням поштового голосування (у 2020 та 2005 роках відповідно). Голосування за дорученням не є досить поширеним явищем, оскільки є суперечливим з точки зору загальновизнаного принципу таємного голосування, а протидія зловживанням (коли виборець голосує не згідно із дорученням) є складною. Окрім цього, в Україні діє принцип особистого голосування, який хоча й не має статусу конституційного, проте закріплений у ст. 17 Виборчого кодексу України. Ще однин підхід, який використовується зарубіжними країнами – проведення голосування протягом кількох днів, а не одного. Водночас запровадження процедури голосування протягом кількох днів в Україні потребуватиме внесення змін до Конституції України.
Не брав
Не виконував
Не виконував
Не читав
Відсутні
Не є
Не був
Не був
Не був
Не був
1. Співробітництво з Міжнародною фундацією виборчих систем (International Foundation for Electoral Systems) за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги (UKAID) уряду Великої Британії по підготовці науково-практичного посібника для суддів та запровадження навчальної дисципліни "Вирішення виборчих спорів" в Національному юридичному університеті іменя Ярослава Мудрого. 2. Співробітництво з Державним департаментом Сполучених Штатів Америки (The United States Department of State) на виконання проекту «Протидія вбивствам із застосуванням зброї масового знищення (ЗМЗ) в Україні шляхом підвищення місцевої спроможності виявляти та реагувати на загрози її розповсюдження» в Національному юридичному університеті іменя Ярослава Мудрого.
Не брав
Не брав
Не отримував
1. Підготовка розділів підручника навчальної дисципліни "Вирішення виборчих спорів" (за загальною редакцією Барабаша Юрія Григоровича, орієнтовна дата публікації грудень 2022 - лютий 2023 року). 2. Координатор проекту «Протидія вбивствам із застосуванням зброї масового знищення (ЗМЗ) в Україні шляхом підвищення місцевої спроможності виявляти та реагувати на загрози її розповсюдження» в межах якого планується запровадження курсу підвищення кваліфікації в Національному юридичному університеті іменя Ярослава Мудрого. 3. Член організаційного комітету міжнародної наукової конференції «Тодиківські читання» (наступна конференція «ХV Тодиківські читання» відбудеться 23 грудня 2022 року). 4. Рецензент "Посібника з розслідування виборчих справ: Стандарти, техніки та ресурси для розслідування спорів, пов’язаних із виборами (STRIDE)"/ Чед Вікері та Кетрін Еллена / Пер. з англ. І. Бабаніна. — Київ: друк ТОВ АК Груп, 2021. — 162 с. URL.: https://ifesukraine.org/wp-content/uploads/2021/12/ifes-election-investigation-guidebook-ukr-web-v2-1.pdf 5. Учасник відеоефірів каналу "Говорить ОПОРА" на теми "Псевдореферендум як спосіб анексії територій" (https://www.youtube.com/watch?v=O05k4oF7zKw) та "Тонкощі мобілізації: кого призивають зараз, хто і де має право вручати повістки" (https://www.youtube.com/watch?v=mTPqhK7eBmQ). 6. Координатор дослідження у форматі глибинних інтерв’ю щодо фінансування політичних партій, надходження та використання коштів виборчого фонду, результати якого презентовані під час онлайн-марафону «Політичні фінанси: виклики та їх подолання» (https://www.youtube.com/watch?v=Bb65T6u_bgo).
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол № від