ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри екологічного права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2024 РІК

1 Черкашина Марина Костянтинівна
2. Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1. Посада

доцентка

2.2. Науковий ступінь

кандидатка юридичних наук

2.3. Вчене звання

доцентка

3. Тема науково-дослідницької роботи

Проблеми правового регулювання використання, охорони та відтворення водних ресурсів України, 1,5 друк. арк.

4. Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.) 4.7
5. Наукова новизна отриманих результатів

Запропоновано та обґрунтовано авторський підхід до визначення поняття «унікальні водні об'єкти» в екологічному праві України. Констатується, що наукові напрацювання у сфері водно-правової термінології та класифікації водних об'єктів не є остаточними і в сучасних умовах потребують подальшого розвитку. Адже від з'ясування їх видів та обґрунтованої характеристики залежать правові режими охорони, використання та відтворення водних об'єктів, взаємозв'язок між поняттями «особливо цінні природні об'єкти», “особливо охоронювані природні території та об'єкти”, “унікальні природні об'єкти”. Визначено, що в екологічному законодавстві відсутній єдиний підхід до цього питання. Акцентується увага на унікальності водних об'єктів, зумовленій правовим статусом вод (водних об'єктів), які, по-перше, становлять національне багатство українського народу, а по-друге, є стратегічним і життєво важливим природним ресурсом у системі забезпечення сталого розвитку та національної безпеки України. Різке погіршення екологічного стану всіх екосистем, у тому числі водних, а також сучасна екологічна ситуація, яка характеризується гострою нестачею та потребою населення у водних ресурсах питної якості, в умовах сьогодення висувають екологічний та соціальний статус водних об'єктів на перше місце і вимагають виділення їх у відповідну категорію водних об'єктів. Визначено сутнісні ознаки правового поняття «унікальні водні об'єкти»: 1) розташування в межах території (об'єкта) з особливим правовим статусом або визнання водного об'єкта безпосередньо об'єктом міжнародного договору; 2) пріоритетне використання для задоволення потреб питного і господарсько-побутового водопостачання населення; 3) виключне використання населенням для лікувальних і оздоровчих цілей; 4) наявність в екосистемах водних об'єктів різноманіття цінних рослин, їх природних угруповань, тварин і мікроорганізмів (разом із середовищами їх існування). Варто зазначити, що наявність хоча б однієї з вищезазначених ознак є підставою для визнання водного об'єкта унікальним. Проведено аналіз стану правового забезпечення якості питних підземних вод України та сучасних тенденцій розвитку національного законодавства у зазначеній сфері з урахуванням Директив Європейського Союзу, що регулюють питання водних відносин у досліджуваній галузі. Статтю побудовано з трьох частин, які передбачають розгляд: правових засад забезпечення якості питних підземних вод України; поняття питних підземних вод як об’єкта правовідносин з охорони та використання; особливостей правового забезпечення безпеки та якості питних підземних вод України. Розглянуто актуальні питання охорони підземних вод, проблеми законодавчого регулювання державного обліку, державного моніторингу та державного контролю якості питної підземної води на території України. Визначено основні проблеми правового забезпечення якості питних підземних вод та шляхи їх вирішення. Окрему увагу приділено удосконаленню нормативів якості питних підземних вод та їх законодавчому закріпленню. Розроблено та обгрунтовано пропозиції щодо вдосконалення правового забезпечення якості питних підземних вод України, у тому числі з урахуванням досвіду Європейського Союзу. Проведено аналіз правового забезпечення права людини на питну воду в Україні, а також обґрунтуванню пропозицій з удосконалення екологічного та іншого законодавства у досліджуваній сфері на національному рівні з урахуванням досвіду Європейського Союзу. Виділено законодавчі норми, що забезпечують охорону вод та безпеку їх використання для питного водопостачання. Здійснено їх поділ на групи, зокрема такі, що встановлюють: пріоритет використання водних об’єктів для питних потреб населення; обмеження використання водних об’єктів з метою забезпечення пріоритету охорони життя та здоров’я людини; спеціальний правовий режим охорони та використання водних об’єктів, що є джерелами питного водопостачання; вимоги до якості вод, що використовуються для задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення. На підставі аналізу норм Водного кодексу України та Закону України «Про питну воду та питне водопостачання», зроблено висновок про те, що особи, які для задоволення своїх потреб здійснюють загальне водокористування, а саме забір води з водних об’єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць, не є споживачами питної води. А отже, право на питну воду нормативної якості та достатньої кількості для задоволення особистих та господарсько-побутових потреб таких водокористувачів, на жаль, не закріплено в екологічному законодавстві, що потребує внесення до нього відповідних доповнень. Окрему увагу приділено удосконаленню екологічного та іншого законодавства України та закріпленню таких положень, в яких відображатиметься здійснення водними ресурсами життєзабезпечувальної функції, а також прямого впливу питної води на життя і здоров’я людини. Виходячи з цього, запропоновано внести відповідні зміни та доповнення до Конституції України, до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», до майбутнього Медичного кодексу України.

6. Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Підручники:
Наукові статті:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
Інше:
7. Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

8. Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9. Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10. Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11. Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12. Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

13. Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

14. Прочитані лекції практичним працівникам

15. Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян
16. Участь у конференціях, семінарах
17. Видання, в яких Ви є членом редакційної колегії
18. Наявність авторських свідоцтв та патентів

19. Спеціалізовані вчені ради, членом яких Ви є

20. Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1. Доктор наук

20.2. Кандидат наук

20.3. Доктор філософії

21. Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

22. Співробітництво з закордонними організаціями

23. Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

24. Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

25. Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

1 місце у конкурсі імені Святого Володимира на краще науково-правниче видання за колективну монографію "Сучасні теоретичні та прикладні засади права природокористування в національній еколого-правовій доктрині"

26. Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27. Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 5 від 04.12.2024