ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри господарського права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2024 РІК

1 Швидка Тетяна Ігорівна
2. Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1. Посада

доцент

2.2. Науковий ступінь

доктор юридичних наук

2.3. Вчене звання

доцент

3. Тема науково-дослідницької роботи

Забезпечення умов конкурентності в сфері публічних закупівель за законодавством україни

4. Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.) 22.1
5. Наукова новизна отриманих результатів

1. Зроблено аналіз положень вітчизняного законодавства й законодавства ЄС у сфері публічних закупівель. Зробивши порівняльну характеристики нормативно-правових актів в цій сфері, а також аналізу статистики виявлених та зафіксованих порушень законодавства у сфері публічних закупівель, доведено необхідність в удосконаленні законодавчого регулювання. 2. Крім того, українське законодавство в означеній сфері має досить розгалужений характер, а отже, потребує систематизації та подальшої модернізації, передусім задля гармонізації з європейським законодавством. Запропоновано систематизацію у виді кодифікації конкурентного законодавства, шляхом виокремлення процедурних питань здійснення публічних закупівель у Конкуренційний процедурний Кодекс України. 3. Наразі відбуваються модернізаційні процеси в сфері розвитку законодавчої бази публічних закупівель, зокрема шляхом прийняття підзаконних нормативно-правових актів, в тому числі на період воєнного стану. 4. Зроблено аналіз практики АМКУ, викладеної у Зведених відомостях щодо спотворення результатів торгів за 2023-2024 роки. На основі аналізу можна побачити наскільки актуальною є дана проблема і скільки шкоди національній економіці приносять дані правопорушення. Найбільшу кількість штрафів за 2024 рік АМКУ наклало на суб’єктів господарської діяльності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів у сфері будівництва та реконструкції приміщень 5. Позитивним кроком у законодавчому реформуванні стало затвердження Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 14 грудня 2023 року № 22-рп Порядку визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції (далі — Порядок). Прийняття Порядку визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції є якісною новелою українського конкурентного законодавства. Це вирішило одну з проблем — визначило чіткий алгоритм розрахування розміру штрафу за вчинення антиконкурентних узгоджених дій. 6. Також доцільно більш детально прописати механізм зменшення базового розміру штрафу за вчинення антиконкурентних узгоджених дій за наявності, передбачених Порядком обставин, у тому числі, вказати на який відсоток він зменшиться. Це сприятиме співпраці суб’єкта господарювання, який вчинив або погодився вчинити антиконкурентні узгоджені дії з органами Антимонопольного комітету України. 7. Доведено, що особливі порядки державного регулювання закупівель в окремих сферах господарювання є необхідними для забезпечення національної безпеки, захисту стратегічних об’єктів і оптимального використання державних ресурсів. Ці порядки передбачають спеціальні вимоги щодо конфіденційності, безпеки та національних інтересів при здійсненні закупівельних про- цедур. Вони регулюються відповідним законодавством і мають на меті запобігання можливим загрозам для країни в результаті недбалого або необґрунтованого проведення закупівель. Такі порядки є важливим елементом державної політики у сферах, які мають стратегічне значення для країни. 8. Обгрунтовано, що перспективність правового регулювання публічних та оборонних закупівель під час воєнного стану має повернутися в русло Закону України «Про публічні закупівлі» та Закону України «Про оборонні закупівлі». Необхідність першочергових змін має відбуватися щодо спрощення організації та здійснення окремих процедур закупівель; щодо актуалізації порогів закупівель; щодо користування державними інформаційно-телекомунікаційними системами; щодо вдосконалення процедури оскарження в процесі здійснення закупівель; щодо проведення процедур закупівель в умовах загрози виникнення надзвичайної ситуації; щодо особливостей регулювання закупівель у разі встановлення спеціальних режимів господарювання; щодо вдосконалення правового регулювання предмету закупівель; щодо посилення контролю та відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель, забезпечення належного захисту прав учасників закупівель; щодо спрощення окремих процедур закупівлі; щодо забезпечення прозорості закупівель; щодо посилення державного фінансового контролю; щодо спрощення організації та здійснення закупівель; щодо окремих функцій Уповноваженого органу, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель; щодо забезпечення умов для виконання договорів про закупівлю робіт та послуг тощо 7. На якість і наповнення нормативно‐правової бази закупівель у сфері оборони впливає перманентна трансформація цього сектора, що зумовлює відсутність належних практик і процедур регулювання відносин та захисту прав в умовах воєнного стану і швидких соціально‐економічних змін. Погоджуючись із думкою фахівців та науковців, можна стверджувати, що Україна щодо проведення публічних закупівель спирається на міжнародний досвід та прагне забезпечити відповідність національного законодавства законодавству ЄС. Особливості здійснення оборонних закупівель визначаються здебільшого процедурними аспектами закупівель, а не зміною основних засад їх здійснення.

6. Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Навчальні посібники:
Наукові статті:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
7. Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

8. Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9. Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10. Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11. Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12. Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

13. Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

14. Прочитані лекції практичним працівникам

15. Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян
16. Участь у конференціях, семінарах
17. Видання, в яких Ви є членом редакційної колегії
18. Наявність авторських свідоцтв та патентів

19. Спеціалізовані вчені ради, членом яких Ви є

Член спеціалізованої вченої ради Д 64.086.02 Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

20. Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1. Доктор наук

Відгук на автореферат Шовкопляс Г.М. господарсько-правовий контроль на ринках небанківських фінансових послуг

20.2. Кандидат наук

20.3. Доктор філософії

21. Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

Стипендіат Кабінету Міністрів України для молодих вчених з листопада 2022 року по листопад 2024 року

22. Співробітництво з закордонними організаціями

23. Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

24. Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

25. Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

26. Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27. Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 5 від 20.11.2024