асистентка кафедри
кандидатка юридичних наук
-
Цінні папери, що існують виключно в електронній формі, віртуальні активи та цифрові речі в системі об’єктів цивільних прав
2..
У наукових роботах, опублікованих протягом 2024 року, висвітлено питання обігу цінних паперів, що існують виключно в електронній формі, віртуальних активів та обороту цифрових речей, у тому числі й у сфері електронної комерції. Сучасні тенденції розвитку торгівлі в Україні свідчать про стрімке і стале зростання частки електронної комерції. Останніми роками і частка користувачів інтернету серед населення, і частка користувачів електронної комерції постійно збільшується. Як показала практика, цьому сприяють як позитивні явища (розвиток нових технологій, впровадження сучасних систем, розширення мережі обладнання), так і негативні (пандемія). Навіть така трагедія, як повномасштабна збройна агресія РФ, теж дала поштовх розвитку електронної комерції, бо в умовах, коли налагоджені логістичні шляхи були зруйновані, довелося якомога швидше будувати нові, і тут електронна комерція допомогла багатьом суб’єктам швидко відновитися. Маркетплейс часто в побуті плутають із інтернет-магазином, але в правовому полі слід чітко відмежовувати ці поняття, бо за своєю сутністю і призначенням в цивільному обороті це геть різні правові поняття. Зареєструвати, відкрити та розпочати торгівлю через інтернет-магазин порівняно нескладно, але багато нових продавців стикаються з проблемою рекламування та пошуку нових покупців, а також створення для них зручних умов оплати, доставки товару, інформування про властивості товару тощо. І тоді їм можуть допомогти послуги маркетплейсів. Маркетплейси надають іншим учасникам цивільних відносин майданчик для створення свого власного торгового сегменту, щоб вони могли торгувати своїм товаром на загальній електронній платформі, користуючись інфраструктурою платформи та охопленнями, кількістю переглядів через мережу інтернет, які вона забезпечує. Правила діяльності для користувачів платформи встановлюються, фактично, самими маркетплейсами, які наразі користуються великим ступенем автономії та саморегулювання (забігаючи наперед, зазначимо, що ці правила бажано було б визначити детальніше, ніж зараз, на рівні норм права, що вимагає розробки більш виваженої та конкретної регламентації у законодавстві). Наразі в Україні немає монополії на діяльність маркетплейсів, таких платформ достатньо багато і діють вони більш, ніж успішно. Сайти типу OLX, prom.ua, Shafa та Rozetka (частково) працюють саме на засадах маркетплейсу. При цьому завдяки тому, що через такі ресурси працює багато різних суб’єктів підприємництва, на ринку забезпечується конкуренція, як між підприємцями, інтернет-магазинами, так і між різними маркетплейсами. Як бачимо, було б неправильно ототожнювати діяльність інтернет-магазинів та маркетплейсів. Маркетплейс взагалі навряд чи можна вважати стороною договору купівлі- продажу навіть у формі електронного правочину. Цей висновок ґрунтується на тому, що маркетплейси не ставлять собі за мету діяти як сторона в електронному договорі, що стосується товарів чи послуг, окрім тих, які маркетплейси надають як своєрідний посередник між покупцем і продавцем. Але при цьому маркетплейси відповідно до статті 6 Закону України «Про електронну комерцію» можна віднести до учасників відносин у сфері електронної комерції, бо ними визнаються суб’єкти електронної комерції і постачальники послуг проміжного характеру в інформаційній сфері. Разом із тим, хотілося б бачити в законодавстві більш точну характеристику правового статусу маркетплейсу.
участь не брала
не брала участі
не брала участі
не читала
немає
не є членом
не брала участі
не брала участі
не брала участі
не була
не брала участі
не брала участі
не брала участі
не отримала
не брала участі
-
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол № 4 від 18.11.2024