ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри конституційного, адміністративного, екологічного та трудового права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2024 РІК

1 Любченко Олексій Олександрович
2. Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1. Посада

доцент

2.2. Науковий ступінь

кандидат юридичних наук

2.3. Вчене звання

доцент

3. Тема науково-дослідницької роботи

Особливості основоположних принципів ухвалення рішень вищими колегіальними органами державної влади України

4. Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.) 1.5
5. Наукова новизна отриманих результатів

Зовнішній (взаємодія колегіального органу з іншими суб’єктами) прояв процедурної складової відносної незалежності як основоположного принципу ухвалення рішень вищим колегіальним органом державної влади України, можливо розглядати у світлі сприйнятливості очікувань політичних споживачів під час ухвалення рішень вищими колегіальними органами державної влади. У зазначеному контексті, мова може йти про ситуації, коли орган публічної влади зобов’язаний врахувати бажання осіб, представництво яких здійснюється (наприклад, реалізація сукупності правомочностей щодо імплементації ухваленого на референдумі рішення) або ж має право щодо ухвалення стосовно певних питань рішення на власний розсуд з урахуванням вимог законодавства, пам’ятаючи про демократичні механізми впливу на владу як-от вердикт виборців, періодична ротація, тощо. Особливе значення при цьому можуть відігравати, зокрема, такі фактори як вплив політичних еліт, наявність груп інтересів, лобіювання, активність різних інститутів громадянського суспільства у межах відстоювання власної позиції у відносинах з органами публічної влади. Оцінка рішення суспільством як на стадії його підготовки, так і на стадії імплементації, у вигляді оцінки ефективності рішень належить до зовнішнього прояву процедурної складової перевірки рішень дискусією як основоположного принципу ухвалення рішень вищими колегіальними органами державної влади України. «Громадський моніторинг» рішень в цілому позитивно впливає на їх якість, залучення зацікавлених сторін до процесів розробки та імплементації таких рішень, участь широкої громадськості в процесі їх прийняття має важливе значення для утвердження держави як демократичної. Ефективні механізми спілкування та взаємодії між інститутами громадянського суспільства та державою дають можливість збільшити поінформованість громадян, дізнатися думку громадськості з того чи іншого проекту рішення і допомагають їм не тільки регулярно оцінювати діяльність органів влади, а й брати участь у розробці та прийнятті рішення, проводити подальшу роботу щодо ухваленого рішення, зокрема контролювати та оптимізувати його втілення в життя. Рівність прав членів вищих колегіальних органів державної влади у цілому випливає із вимог рівності, що містяться у базових міжнародних актах із прав людини та національному законодавстві. Принцип рівності найчастіше розглядається з позиції наявності одного голосу у кожного члена такого органу з правом вирішального голосу на засіданні. Ефективна реалізація цього принципу забезпечується збереженням самостійності кожного члена органу з правом вирішального голосу, що працює на професійній постійній основі, і рівного правового становища її членів. Водночас ідея рівності у світлі особливостей конституційно-правового статусу вищих колегіальних органів державної влади та їх членів може виявлятися відмінно, невід’ємною рисою ухвалення рішень вищими колегіальними органами державної влади при цьому лишається ухвалення рішення більшістю з дотриманням прав меншості. Національне виборче законодавство, створення віртуальних користувацьких кабінетів, широке застосування державою застосунку “Дія” та введення електронного цифрового підпису загалом свідчить не лише про данину технічному прогресу, а й про бажання і готовність зробити операції та трансакції більш зручнішими та менш вартісними. Вочевидь, рано чи пізно в Україні гостро стане питання обрання доступної і надійної платформи для проведення електронного голосування. Проведений аналіз свідчить про те, що забезпечення таємниці голосування, захищеність від кібератак результатів виборів при особистій та одноразовій реалізації активного виборчого права за класичною схемою «одна особа – один голос» є найголовнішими пересторогами для багатьох країн перед запровадженням е-голосування. Право на медичну допомогу для українців під тимчасовим захистом у Польщі та Німеччині, загалом, забезпечене завдяки лояльному підходу цих країн та сприятливому законодавчому середовищу. Країни Європи взяли на себе зобов’язання щодо забезпечення прав і свобод осіб, що користуються тимчасовим захистом. Проте, кожна країна імплементує цей обов’язок у національне законодавство по різному. Водночас, не завжди така імплементація є успішною та ефективною. Так, існують випадки бюрократизації та надмірного формалізму при наданні доступу до медицини. Як показало дослідження, існують не поодинокі випадки тривалого очікування на медичну допомогу як в Польщі, так і у Німеччині.

6. Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Наукові статті:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
7. Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

не здійснював

8. Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9. Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10. Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11. Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12. Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

не здійснював

13. Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

не здійснював

14. Прочитані лекції практичним працівникам

спів-фасилітація заходів, зокрема Тренінгу з методики викладання курсу «Вирішення виборчих спорів» для викладачів закладів вищої освіти та Мережевої зустрічі для викладачів курсу «Вирішення виборчих спорів», які відбулися 10-15 жовтня 2024 року, м. Яремче

15. Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян
16. Участь у конференціях, семінарах
17. Видання, в яких Ви є членом редакційної колегії
18. Наявність авторських свідоцтв та патентів

відсутні

19. Спеціалізовані вчені ради, членом яких Ви є

не був

20. Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1. Доктор наук

20.2. Кандидат наук

20.3. Доктор філософії

21. Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

не був

22. Співробітництво з закордонними організаціями

Міжнародна фундація виборчих систем (IFES Ukraine): у межах співпраці здійснював підготовку матеріалів і спів-фасилітацію заходів, зокрема Тренінгу з методики викладання курсу «Вирішення виборчих спорів» для викладачів закладів вищої освіти та Мережевої зустрічі для викладачів курсу «Вирішення виборчих спорів», які відбулися 10-15 жовтня 2024 року, м. Яремче

23. Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

не брав

24. Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

не брав

25. Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

подяка від 14-ої окремої механізованої бригади імені князя Романа Великого (військова частини А1008) за патріотизм, проявлену активну громадську позицію, турботу і всебічну волонтерську допомогу, щире серце та небайдужість, тісну та плідну співпрацю (2024); подяка від військової частини А 7028 за непохитну патріотичну позицію, регулярну допомогу Збройним силам України, особистий внесок у велику справу героїчної боротьби Українського народу з агресором (16.03.2024); подяки від спецпідрозділу РТГР Птахи Мадяра ударних безпілотних авіаційних комплексів 59 ОМПБР ЗСУ за довіру та підтримку, небайдужість, зусилля і посильну допомогу у звільненні України та захисті від агресора (12.03.2024, 12.08.2024)

26. Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

не брав

27. Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 4 від 14.11.2024