доцент
доктор юридичних наук
доцент
Напрями реформування конкурентного законодавства (2,0)
66.8
Аналіз сучасного стану конкурентного законодавства дає підстави стверджувати, що чинні норми є не лише застарілими, а й дуже розгалуженими. Звісно, за таких умов перед урядом постає питання їх унормування у формі систематизації та кодифікації. Якщо розглядати конкурентне право як підгалузь господарського права, то варто відмітити, що вона структурується у вигляді цілої низки відносно автономних інститутів, якими є інститут економічної конкуренції, інститут природних монополій, інститут недобросовісної конкуренції, інститут обмеження монополізму й економічної концентрації, інститут відповідальності за конкурентні правопорушення, інститут суб’єктів організаційно-господарських повноважень у конкурентній сфері тощо. Крім того, між правовою природою і правовою спрямованістю цих інститутів (регулююча, правоохоронна, процедурна) існує суттєва різниця. Таким чином, за даної ситуації при вдосконаленні конкурентного законодавства України оптимальним варіантом уявляється його кодифікація у вигляді низки кодексів, кожен з яких регламентуватиме гомогенні за своєю природою відносини. Як нами підтверджено, кодифікація повинна відбуватися в декілька етапів, шляхом прийняття Конкурентного кодексу України, Конкурентного процесуального кодексу України і Кодексу України про конкурентні правопорушення, у якому буде приділена увагу складу кожного правопорушення, зазначено обтяжуючі й пом’якшуючі обставини. Крім того, сподіваємося, що нам вдалося обґрунтувати доцільність передбачення в кожному з них Загальної й Особливої частин. Сподіваємося, що розроблені автором макети кодифікованих актів конкурентного законодавства, де визначені головні структурні і змістовні аспекти, у подальшому при законотворчій діяльності можна використати як основу. З макетами кодексів можна ознайомитися у монографії авторки «Економічна конкуренція: сучасний стан законодавчого забезпечення та перспективи його модернізації». Проте постає питання співвідношення даних кодексів і Господарського кодексу України. Зауважимо, що за такого підходу до кодифікації у системі господарських відносин Господарський кодекс залишиться базовим нормативно-правовим актом, тобто у разі прийняття цих кодексів його функціональна роль ніяк не заперечується. Така позиція зумовлена тим, що, на наше переконання, Господарському кодексу слід віддати більш політико-правову функцію, ніж функцію безпосереднього регулятора господарських відносин у певних галузях і сферах господарювання. Він має забезпечити термінологічну єдність, однаковість у використанні і дотриманні положень господарського права, принципів господарювання тощо. Виходячи з цього, у Господарському кодексі України мають знайти відображення ключові аспекти відповідальності за господарські правопорушення, тобто елементний склад такого правопорушення, заходи відповідальності, мета їх вжиття, визначення поняття «попередження» (діяльність у сфері попередження, санкції тощо). У той же час Кодекс України про конкурентні правопорушення має закріплювати конкретний вид відповідальності й умови притягнення до неї, враховуючи обставини, що її пом’якшують або обтяжують. На нашу думку, в умовах сьогодення вкрай актуальним все ж таки залишається і питання визначення складу правопорушення, зокрема, його суб’єктивної сторони. Його вирішення набуває неабиякого значення з огляду на дискусійний характер. Зауважимо, що в даному випадку ми не можемо діяти за аналогією із кримінальним правом і вести мову про кримінальну відповідальність юридичної особи, проте юридична особа має законних представників, які приймають вольові рішення. Отже, будь-який вид юридичної відповідальності, усі склади мають отримати чітке законодавче визначення. Більш того, важливого значення набуває і процесуальна складова даного питання, тобто реальне застосування санкцій до порушників.
не приймала
не брада участі
не брала участі
не читала лекції практчним працівникам
член разової спеціалізованої вченої ради ДФ 64.086.046 на захисті дисертації на здобуття ступеня доктора філософії Шапошник А.О. 8 лютого 2022 року
рецензент на захисті дисертації на здобуття ступеня доктора філософії Шапошник А.О. 8 лютого 2022 року, член разової спеціалізованої вченої ради ДФ 64.086.046
Стипендія Кабінету Міністрів України для молодих вчених
немає
не брала
не брала
не маю
не маю
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол № від