ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри трудового права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2022 РІК

1 Середа Олена Григорівна
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1 Посада

Завідувачка кафедри

2.2 Науковий ступінь

Докторка юридичних наук

2.3 Вчене звання

Професорка

3 Тема науково-дослідницької роботи

Особливості регулювання умов праці деяких категорій працівників в умовах аналого-цифрової трансформації

4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)

7.15

5 Наукова новизна отриманих результатів

Запропоновано внести зміни до законодавства, що регламентує питання охорони праці дистанційних працівників: конкретизувати адресу робочого місця дистанційного працівника у заяві про прийняття на роботу та у тексті п. 4 Типової форми трудового договору про дистанційну роботу з метою усунення суперечностей у перебігу розслідування нещасних випадків з дистанційним працівником; надати можливість членам комісії з розслідування нещасного випадку збиратися дистанційно з використанням інформаційно-комунікаційних технологій за умов карантину та воєнного стану. Доведено, що свобода праці є принципом сучасного трудового права, що поширюється не тільки на індивідуальні відносини, а й на широке коло інших відносин, що складають предмет трудового права. Призначення принципу свободи праці полягає не в тому, що ним встановлюється сукупність прав та обов’язків, а в тому, що ним визначаються засади правового регулювання. Свобода праці має обмеження, що поділяються на правомірні й неправомірні, постійні й тимчасові, прямі й опосередковані. Реалізація й забезпечення свобода праці тісно пов’язана з правом на інформацію. Право на інформацію та право на відмову працівника від укладеного трудового договору мають бути закріплені у новому Трудовому кодексі України. Висвітлено проблемні питання, пов’язані із розірванням трудового договору з ініціативи роботодавця в разі відмови у доступі до державної таємниці або скасування допуску до державної таємниці, якщо виконання покладених на працівника обов’язків вимагає доступу до такої таємниці. Запропоновано авторське визначення терміна «державна таємниця», який означає вид таємної/секретної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення якої завдає шкоди або створює загрозу для національної безпеки України та яка захищається державою відповідно до нормативно-правових актів. Доведено, що роботодавець повинен заздалегідь повідомляти працівника про те, що допуск його до державної таємниці несе певні, встановлені законом, обмеження прав, а також він повинен бути ознайомлений з встановленою мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю. Обгрунтовано висновок, що основоположні принципи професійного розвитку працівників, закладені у низці міжнародних нормативно-правових актів, визнаних Україною, фактично виконують роль стандартів. Ці стандарти органічно вплетені в норми національного законодавства України з метою інтеграції нормативно-правової бази нашої держави до законодавства європейського співтовариства, з метою перейняття найкращих світових практик професійного розвитку працівників. І цей процес адаптації не зупиняється, закладений у Стратегії реформування державного управління Українина 2022 – 2025 роки. Визначено, що в умовах пандемії компетентні органи в системі адміністрації праці повинні брати участь у підготовці національної політики стосовно міжнародних питань у галузі праці, у представленні держави щодо таких питань, а також у підготовці заходів, яких слід вжити на національному рівні з цією метою. Доведено необхідність внесення змін до законодавства України, з метою зменшення негативного впливу поширення коронавірусу COVID-19, забезпечення виконання функцій держави. Обгрунтовано позицію, що в основу побудови сучасного механізму регулювання заробітної плати покладено поєднання 2-х основних методів правового регулювання: централізованого й локального. Проте в умовах воєнного стану роль централізованого її регулювання абсолютно не зменшується: держава не відсторонюється від процесу правової регламентації заробітної плати, бере активну участь у цьому. Локальне ж регулювання забезпечує поєднання інтересів суспільства, підприємства й окремого працівника з метою підвищення ефективності всього суспільного виробництва. Надання підприємству, навіть в умовах воєнного стану, значного обсягу прав з регулювання умов оплати праці працюючих дозволяє найкращим чином ураховувати особливості виробництва й найдоцільніше вирішувати поставлені завдання.

6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Монографії:
Наукові статті:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

-

8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

-

13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

-

14 Прочитані лекції практичним працівникам

-

15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів

-

19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є

Спеціалізована вчена рада Д 64.086.01 Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.

20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1 Доктор наук

-

20.2 Кандидат наук

-

20.3 Доктор філософії

-

21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

-

22 Співробітництво з закордонними організаціями

-

23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

-

24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

-

25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

Нагороджена Почесною Грамотою Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого за вагомий внесок у розвиток освіти і науки, високий професіоналізм, багаторічну сумлінну працю та з нагоди святкування Дня юриста

26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Рецензент "Проблеми законності"

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № від