ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри господарського права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2022 РІК

1 Остапенко Юлія Ігорівна
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1 Посада

асистент кафедри господарського права Національного університету імені Ярослава Мудрого

2.2 Науковий ступінь

доктор юридичних наук

2.3 Вчене звання

доцент

3 Тема науково-дослідницької роботи

Розвиток господарського законодавства України: систематизація та вимога змистовної модернізації (1,5 друк. арк.)

4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)

4.1

5 Наукова новизна отриманих результатів

- встановлено, що формування цивілізованого національного правового господарського порядку, а відтак і національного господарського законодавства має визначатися змістом узгодженої та суспільно-прийнятної наукової концепції саме національної моделі ринкової економіки в сучасних умовах. Відсутність такої затвердженої державою програмної концепції є одним з головних чинників існуючого хаотично-реактивного характеру формування господарського законодавства, наслідком чого, в свою чергу є втрата системності та ефективності законодавчого закріплення господарських відносин як у нормах Основного Закону, так і у нормах господарського та суміжних галузей законодавства України. Таким чином, розбудова проблематики господарсько-правового забезпечення ринкових економічних відносин, а, відтак, і господарського законодавства позбавлена національного варіанта економіко-гносеологічного підґрунтя і є однією з найважливіших доктринальних проблем розвитку господарського права і законодавства України; - обґрунтовано, що в системі господарського законодавства відбуваються системно-структурні процеси його розвитку, логічно обумовлені сучасним станом сфери розвитку господарських відносин, що можуть бути комплексно репрезентовані наступними тенденціями: а) розширенням сфери господарсько-правового регулювання шляхом комерціалізації сфер діяльності, що раніше існували по-за полем господарсько-правового нормативного регулювання, зокрема, діяльності в сфері космічних запусків вантажів, приватних медичних та приватних освітніх послуг, аутсорсингових послуг тощо; б) спеціалізацією змісту господарсько-правового регулювання, наприклад, щодо відносин корпоративних, інноваційних, зовнішньоекономічних, електронної комерції тощо, що створюють окремі сегменти в законодавчому забезпеченні господарської діяльності; в) процесом подальшого поглиблення змісту господарсько-правової врегульованості господарських відносин, що призводять до створення та виділення нових інститутів в господарському законодавстві, зокрема, корпоративного права, права забезпечення функціонування ринків фінансових послуг, відносин неплатоспроможності та банкрутства тощо; г) процесами внутрішньої та зовнішньої реструктуризації та інтеграції нормативного матеріалу зі створенням та формуванням нових змістовних інститутів та підгалузей законодавства, зокрема в сферах екологічного господарювання, інноваційного інвестування тощо; д) процесами подальшої кодифікації господарського законодавства, що відбувається як в номінально-визначених формах (Кодекс процедур банкрутства), так і в номінально не кодифікованому форматі, зокрема в формі предметно виокремлених та змістовно-узагальнених Законах країни, наприклад як: «Про зовнішньоекономічну діяльність», «Про телекомунікації», «Про банки і банківську діяльність», «Про інноваційну діяльність», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», «Про ринок електричної енергії». На сучасному етапі розвитку господарського законодавства процес його кодифікації органічно включає в себе також і проблему рекодифікації чинного Господарського кодексу України; • встановлено, що характер сучасного господарського законодавства України, його аутентичність та місце в системі права та законодавства може бути репрезентовано, враховуючи наступні його сутнісні властивості, а саме: а) комбінування приватних і публічних інтересів в напрямі функціонування цілісних господарсько-правових механізмів як процес інтеграції різнорідного за правовою природою нормативного матеріалу, об’єднаного метою створення комплексного і цілісного та ефективного правового режиму здійснення господарської діяльності. Синергія об’єднання організаційно-господарських та господарсько-виробничих засобів правового регулювання щодо діяльності суб’єкта господарювання є ключовим чинником феномену господарсько-правового регулювання, основним завданням якого є створення єдиного синтетичного правового механізму гармонізації публічних та приватних економічних суспільних інтересів в сфері господарювання; б) ключовим об’єктом господарсько-правового регулювання є власне господарська діяльність суб’єкта, але узята в системі координат функціонування ринку як визначеної форми економічної координації як системи відносин, в якій сфокусовано увагу на діяльності суб’єкта господарювання, узятої в контексті цілої низки типів господарсько-правових відносин, що виникають водночас, зокрема, із контрагентами, інвесторами, споживачами, суб’єктами організаційно-господарських повноважень в режимі свободи підприємництва, свободи конкуренції, свободи ціноутворення та економічного плюралізму; в) наявність прямого зв’язку з економічною політикою держави, де господарсько-правові засоби впливу на сферу господарювання виступають основним інструментальним арсеналом досягнення цілей економічної політики в умовах правової держави. Господарсько-правовий інструментар в цьому контексті має забезпечити високу трансформаційну властивість перетворення економічних завдань у правові форми реалізації господарських відносин; г) об’єктом правового впливу з боку держави можуть виступати як безпосередня господарська діяльність суб’єкта господарювання, так і макроекономічні умови функціонування ринків товарів та послуг в загальнонаціональному, секторально-галузевому та територіальному вимірах; д) суттєвий розрив між змістом сучасних господарських відносин та динамікою їх реального правового забезпечення як в плані удосконалення чинних законодавчих актів, так і в плані подолання численних та інших дефектів в законодавчому регулюванні, що не отримали предметного забезпечення.

6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Наукові статті:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

не брала

8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

не виконувала

13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

не виконувала

14 Прочитані лекції практичним працівникам

не здійснювала

15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів

не отримувала

19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є

жодної

20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1 Доктор наук

-

20.2 Кандидат наук

-

20.3 Доктор філософії

-

21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

Не була

22 Співробітництво з закордонними організаціями

Не приймала участі

23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

не приймала

24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

не здійснювала

25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

Не отримувала

26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу

жодної

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № від