Доцент
Доктор юридичних наук
Доцент
NFT , блокчейн та інтелектуальна власність
0.2
1. Перш за все необхідно розуміти, що NFT залишається поки за межами правового регулювання, більшість платформ діють поза юридичного поля. Це означає, що в будь-який момент з прийняттям такого регулювання в майбутньому існує ризик закриття платформ з усіма активами і сервісами, а також різка зміна правил гри. Користувачі стають свого роду заручниками ситуації разом зі своїми цифровими активами. 2. На даний момент найпоширенішим фреймворком для NFT залишається стандарт ERC-721 для випуску і торгівлі не взаємозамінними активами. Це означає, що власник токена не має ніяких прав щодо емітента, повноважень приймати рішення за проектом емітента та можливості дізнатися обсяг пропозиції активів. Власник токена не має грошових прав, не бере участі в прибутку, а значить його актив не може бути використаний як інструмент інвестування. Незважаючи на те, що NFT дійсно можна відчужувати, вони зазвичай не підлягають передачі на організованому ринку. В іншому випадку NFT може кваліфікуватися як сек’юріті токен, а платформа, яка запропонувала подібний функціонал, потрапити під AML (Anti Money Laundering) — регулювання, спрямоване на протидію відмиванню грошей, і горезвісний KYC (Know Your Customer), не пройшовши комплаенс на дотримання політики верифікації свого клієнта. Бо більшість таких платформ будуються на анонімності своїх кастомерів і не гарантують безпеку. Фактично NFT стає хорошим способом вкладення для криптомілліонерів, які не можуть перевести в готівку свої активи і купити умовно «живе мистецтво» Да Вінчі або Пікассо. 3. Блокчейнізація викликає довіру у спільноти цифрових художників, пропонуючи їм децентралізовану модель ринку і прозорість транзакцій. Блокчейн дійсно дозволяє створювати історію продажів і провенанс на платформі, які неможливо підробити, записуючи транзакції, формуючи капіталізацію художника і його робіт. Однак блокчейн не перевіряє справжність робіт і не верифікує автора на вході. Іншими словами будь-яка особа може завантажити чужі цифрові зображення, видавши їх за свої. І при цьому не обов’язково він здійснить правопорушення з юридичної точки зору. Особливо така можливість є очевидною для оцифрованого традиційного мистецтва, термін авторських прав на яке закінчився. Це означає, Що під загрозою знаходяться раритетні предмети, що становлять музейні фонди, але при цьому популярні і дорогі, які можуть легко перейти в приватні цифрові активи. 4. Однією з важливих особливостей NFT є так званий токенізований сертифікат, який прив’язує об’єкт власності до суб’єкта на певний момент часу за унікальним посиланням. Сертифікат підтверджує, що цифровий актив являє собою щось неповторне і рідкісне. Однак і до цього були відомі подібні сертифікати. Наприклад в 2020 році Всесвітня організація інтелектуальної власності ВОІВ запропонувала сертифікат WIPO Proof, який з практичної точки зору являє собою «цифрового нотаріуса», що засвідчує існування того чи іншого цифрового файлу в конкретний момент часу. Теж саме може видавати будь-яка електронна платформа при завантаженні цифрового контенту, засвідчуючи сертифікат електронним цифровим підписом. Блокчейн в даному випадку не захистить від багаторазового завантаження одного і того ж артоб’єкту на одну й ту ж саму платформу або на різні, а також від підміни вихідного файлу по тому самому посиланню. Більшість NFT не зможуть довести свою унікальність без звернення до авторизованого експертного центру. 5. І, нарешті, останні кейси з продажами NFT мистецтва демонструють відсутність зрозумілого процесу ціноутворення. Продажі «на хайп» роздмухують вартість цифрового активу і можуть перетворити його на мильну бульбашку, що вже не раз траплялося з нематеріальними активами, варто тільки згадати відому біржову кризу NASDAQ на початку 2000-х. У NFT є й інші недоліки. Художники скаржаться на високі виплати за використання цієї технології. Найпопулярнішим блокчейном для NFT на даний момент є Ethereum, а комісія за «газ» стягується кожен раз, коли в мережі відбувається транзакція. Це може відбуватися на різних етапах процесу: коли художники приєднуються до торговельного майданчику в якості одноразової плати при першому лістингу, а також при покупці роботи в якості комісії, яка стягується з покупців.
17.06.22 "Technology Transfer from Universities to Business: Case Studies" ("Трансфер технологій з університетів у бізнес: кейс стаді" для продвинутої програми курсу "Intellectual Property, Technology Transfer and Licensing" (WIPO/CEIPI/INPI) Франція, Страсбург; 29.06.22 "The rights to image in the context of human rights protection" ("Право на зображення в контексті захисту прав людини") для аспірантів та викладачів SWPS University Польща, Варшава; 03.08.22 "Opening business in Poland. Startups" ("Відкриття бізнесу в Польщі. Стартапи") для аспірантів та викладачів SWPS University Польща, Варшава; 1 та 7.11.22 "Введення в ІТ-право" для слухачів програми ІТ-право Інституту права, технологій та інновацій, Україна, Харків; 14.11.22 "Авторське право в ІТ" для слухачів програми ІТ-право Інституту права, технологій та інновацій, Україна, Харків; 29.11.22 "Комерційна таємниця" для слухачів програми ІТ-право Інституту права, технологій та інновацій, Україна, Харків; 14.12.22 "NFT & Copyright" для студентів магістрів Queen Mary University, Великобританія, Лондон.
Спеціалізована вчена рада К 26.504.01 у Наково-дослідному інституті інтелектуальної власності НАПрНУ
WIPO
Виграла грант - стипендію за програмою допомоги докторантам та науковцям, які є громадянами України у зв’язку з конфліктом збройних сил на території цієї держави, організованою Фондом Pro Akademika, на проходження стажування у SWPS університеті, Варшава, Польща. Виграла грант французської програми PAUSE-Solidarity Ukraine program, організованої French Ministry of Higher Education, Research and Innovation на проведення досліджень у Центрі інтелектуальної власності Страсбурзького університету - CEIPI, Страсбург, Франція; Виграла грант UK British Academy Fellowship Ukrainian Researchers at Risk на проведення досліджень у Queen Mary University, Лондон, Великобританія.
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол № від