ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри конституційного права України
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2022 РІК
1 Ткаченко Євгеній Володимирович
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання
2.2 Науковий ступінь
кандидат юридичних наук
3 Тема науково-дослідницької роботи
Принцип конституційної законності в діяльності органів публічної влади
4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)
1.8
5 Наукова новизна отриманих результатів
Слід наголосити, що ані на законодавчому, ані на доктринальному рівні на сьогодні не існує чіткого визначення критеріїв конституційності актів органів публічної влади, що призводить до неоднозначного тлумачення суб’єктами конституційних правовідносин їх змісту. Тому актуальним є питання щодо з’ясування поняття та змісту принципу конституційної держави та його елементів та його впливу на сутність критеріїв конституційності владних нормативних актів задля їх реальної регламентації та імплементації.
В основі розуміння критеріїв конституційності актів органів державної влади має перш за все лежати принцип верховенства права, який у практичній площині проявляється перш за все через принцип верховенства Конституції. Але в конституційному законодавстві чітко не визначено складових елементів принципу верховенства права, а відповідно не встановлено критеріїв конституційності актів органів державної влади та їх змісту.
Крім того, виконання Конституційним Судом України свого завдання щодо гарантування верховенства Конституції України неможливе без утвердження у процесі здійснення конституційного контролю науково обґрунтованих правових критеріїв конституційності актів.
Проведене дослідження дозволяє сформулювати такі висновки: 1) Основоположним принципом (критерієм конституційності нормативно-правових актів), яким керується Конституційний Суд України, здійснюючи конституційний контроль, є принцип верховенства права, який знайшов своє втілення у принципі верховенства конституції . Зокрема, на останній тезі наголошує Конституційний Суд України, вказавши, що приймаючи Закон України «Про всеукраїнський референдум» Верховна Рада України шостого скликання вийшла за межі своїх конституційних повноважень, що не узгоджується з принципом верховенства права, зокрема з положенням про те, що «Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй вирішуючи порушені в конституційному поданні питання, виходить із того, що застосовними у цій справі є принцип верховенства права, відповідно до якого «Конституція України має найвищу юридичну силу».
2). На основі аналізу західних та вітчизняних вчених, юридичних позицій Конституційного Суду України робиться висновок, що в основі розуміння критеріїв конституційності актів органів публічної влади мають бути основні матеріальні та процесуальні складові принципу верховенства права (конституційна законність, правова визначеність, забезпечення права на доступ до справедливого правосуддя, дотримання основних свобод людини).
Також слід зазначити, що одним з складових критерію «дотримання прав людини, є принцип пропорційності, який має основоположне значення для визначення меж реалізації прав людини. Зміст цього цього основоположного принципу проявляється у пропорційно обґрунтованому співвідношенні між метою обмеження певного права людини і засобами, котрі використовуються державою для такого обмеження.
6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Навчальні посібники:
-
Питання 28,30, 33-35, 42-45, 52, 73,74, 90, 93
Конституційне право України. Посіб. для підготовки до іспитів / Т. М. Слінько, І.І. Дахова, Л.І. Летнянчин та ін. 7-е вид ., переробл. та допов. Х.: Право. 2022. 372 с.
Не індексується у наукометричних базах
21.6 (обсяг, друк. арк.)
4.3 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
https://pravo-izdat.com.ua/novinki/konstitucijne-pravo-ukrayini.-posibnik-dlya-pidgotovki-do-ispitiv
Наукові статті:
-
Preliminary Judicial Control of Amendments to the Constitution: Comparative Study
Berchenko H., Slinko T., Tkachenko Ye., Kobryn V. Preliminary Judicial Control of Amendments to the Constitution: Comparative Study Access to Justice in Eastern Europe. 2022. № 4(16). P. 1-12.
Scopus
1.2 (обсяг, друк. арк.)
0.3 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
URL: https://doi.org/10.33327/AJEE-18-5.4-n000435
-
The Rule of Law in the Legal Positions of the Constitutional Court of Ukraine
Slinko T., Letnianchyn L., Bairachna L., Tkachenko Ye. The Rule of Law in the Legal Positions of the Constitutional Court of Ukraine. Access to Justice in Eastern Europe. 2022. № 1 (13). P. 165-177.
Scopus
1.2 (обсяг, друк. арк.)
0.3 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
URL: https://doi.org/10.33327/AJEE-18-5.1-n000099
-
Приналежність особи до громадянства в контексті міграційних процесів
Щербанюк О. В., Ткаченко Є.В. Приналежність особи до громадянства в контексті міграційних процесів. Право, 2022 р., No 2. С. 103-107
Іншi наукометричнi бази даних
0.8 (обсяг, друк. арк.)
0.4 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
http://law.stateandregions.zp.ua/archive/2_2022/16.pdf
Тези наукових доповідей та повідомлень:
-
Принцип презумції невинуватості в системі судових гарантій конституційних прав людини
Ткаченко Є. В. Принцип презумції невинуватості в системі судових гарантій конституційних прав людини. Сучасні виклики та актуальні проблеми судової реформи в Україні. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції (Чернівці, 21 жовтня 2022 р.). Чернівці: 2022. С. 232-239.
Не індексується у наукометричних базах
0.3 (обсяг, друк. арк.)
0.3 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
-
-
Принцип республіканізму як засада здійснення публічної
влади
Слінько Т. М., Ткаченко Є. В. Принцип республіканізму як засада здійснення публічної
влади. Правові засади організації та здійснення публічної влади.збірник тез V Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої світлій
пам’яті доктора юридичних наук, професора, академіка-засновника НАПрНУ,
першого Голови Конституційного Суду України Леоніда Петровича Юзькова
(м. Хмельницький, 17 червня 2022 року). Хмельницький : Хмельницький
університет управління та права імені Леоніда Юзькова, 2022. С. 340-343
Не індексується у наукометричних базах
0.4 (обсяг, друк. арк.)
0.2 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
Україна
https://ccu.gov.ua/sites/default/files/pravovi_zasady_organizaciyi_ta_zdiysnennya_publichnoyi_vlady_2022.pdf#page=341
Notice: Undefined index: in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 48
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 48
Notice: Undefined index: in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 50
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 50
:
-
Notice: Undefined index: in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 56
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/nauka/web/nauka.nlu.edu.ua/public_html/nauka/app/modules/report/tpl/report/f10.php on line 56
0 (обсяг, друк. арк.)
0 (особистий внесок автора, друк. арк.)
0 (кількість цитувать)
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів
не приймав
8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
-
О. М. Литвинов
Щодо конституційності положень абз. 2 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державне бюро розслідувань» стосовно того, що організаційна структура Державного бюро розслідувань визначається Президентом України слід звернути увагу на такі моменти.
По-перше, принцип обмеженості повноважень Президента України виключно положеннями Основного Закону.
Так, Конституція України містить вичерпний перелік повноважень Президента України. Глава держави не може передавати свої повноваження іншим особам або органам. Про виключність конституційного переліку повноважень Президента вказують положення ст. 106 Конституції, а саме в п. 31 зазначається, що Президент здійснює повноваження, визначені Конституцією України. Таким чином, повноважень, які Конституцією не визначені у Президента України бути не може. Це положення неодноразово в своїх юридичних позиціях підтверджував Конституційний Суд України, зазначаючи що повноваження Президента України вичерпно визначені Конституцією України, а це унеможливлює прийняття законів, які встановлювали б інші його повноваження (права та обов’язки) – див. рішення КСУ від 10 квітня 2003 р. № 7-рп (справа про гарантії діяльності народного депутата України), рішення від 7 квітня 2004 р. № 9-рп (справа про Координаційний комітет), від 16 травня 2007 р. № 1-рп (справа про звільнення судді з адміністративної посади), від 7 липня 2009 року № 17-рп/2009 (справа про конституційно встановлену процедуру набрання чинності законом) від 15 вересня 2009 року N 21-рп/2009 (щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини третьої статті 14 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").
Вважаємо, що Президент в частині меж своїх повноважень зв’язаний Конституцією, таким чином здійснення повноважень, нею не передбачених, а також не у спосіб і не на підставі Конституції і законів (ч. 2 ст. 19 Конституції) Президентом неможливе. Саме тому послідовно розвиваючи відповідну позицію КСУ логічним було би визнання неконституційними положень чинного законодавства щодо повноважень Президента України по визначенню організаційної структури Державного бюро розслідувань.
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України
не здійснював
13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України
не здійснював
14 Прочитані лекції практичним працівникам
не читав
15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
-
V Міжнародна науково-практична конференція, присвяченої світлій пам’яті доктора юридичних наук, професора, академіка-засновника НАПрНУ, першого Голови Конституційного Суду України Леоніда Петровича Юзькова 17.06.2022 Хмельницький Україна
-
VI Міжнародна науково-практична конференція Сучасні виклики та актуальні проблеми судової реформи в Україні 21.10.2022 Чернівці Україна
-
VI Харківський міжнародний юридичний форум 04.10.2022 - 07.10.2022 Харків Україна
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів
немає
19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є
20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були
20.2 Кандидат наук
не був
20.3 Доктор філософії
не був
21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)
не був
22 Співробітництво з закордонними організаціями
Міжнародна фундація виборчих систем (IFES Україна)
23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією
не приймав
24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі
не приймав
25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році
не отримував
26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)
27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу
немає
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол №
від