Доцент
кандидат юридичних наук
доцент
Ідея обмеження влади: історична та конституційна дійсність
5.5
По-перше, вказується, що категорія «конституційна ідентичність» розглядається у широкому та вузькому аспектах. У першому випадку мова йдеться про сукупність певних принципів, інститутів і традицій, які лежать в основі нормотворчої та правозастовної діяльності. Вузький підхід до розуміння цього поняття означає наявність незмінюваних положень Основного Закону. Крім того, при внесенні змін до Основного Закону розуміння суті і значення конституційної національної ідентичності є одним з ключових, адже цей принцип діє як своєрідний «цепний пес» (охоронець), який стоїть на заваді певним змінам, відокремлюючи ті, які є прийнятними для національної правової системи, від тих, які можуть виявитися руйнівними для неї. По-друге, наголошено, що категорія, що досліджувалася, для національного конституційного права є відносно новою, але вона поширена в європейському праві, передусім завдяки практиці Федерального Конституційного Суду Німеччини. Як відомо, орган конституційної юрисдикції Німеччини через застереження «вічності» розробив доктрину конституційної ідентичності. Крім того, Конституційний Трибунал Польщі, Конституційний Суд Італії, Конституційний суд Угорщини та ін. вивчали тлумачення і застосування цієї категорії. По-третє, робиться висновок, що для доктрини конституційної ідентичності основоположне значення має національний аспект або національна самоідентифікація певної політичної нації й держави. Саме таке розуміння конституційної ідентичності було нещодавно вперше визнано Конституційним Судом України, коли він сформулював відповідний термін в рішенні у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 14 липня 2021 року № 1- р/2021. Слід наголосити, що зміна державної мовної політики України та така юридична позиція Конституційного Суду з мовного питання (українська мова як державна є водночас засадничою конституційною цінністю, питомою ознакою й ключовим чинником єдності (соборності) Української держави та невіддільною частиною її конституційної ідентичності) продиктовані військовою агресією та окупацією українських земель армією Російської Федерації. По-четверте, встановлено, що Конституційний Суд України неодноразово звертався до тлумачення принципу обмеження влади. Зокрема в Рішенні від 13 червня 2019 року № 5-р/2019 орган конституційного контролю вказав, що Конституція України містить низку фундаментальних щодо здійснення державної влади положень, за якими: права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (частина друга статті 3); ніхто не може узурпувати державну владу (частина четверта статті 5); державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову; органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України (стаття 6); в Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії (стаття 8); органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19). Названі конституційні приписи, перебуваючи у взаємозв’язку, відображають фундаментальне положення конституціоналізму щодо необхідності обмеження державної влади з метою забезпечення прав і свобод людини та зобов’язують наділених державною владою суб’єктів діяти виключно відповідно до установлених Конституцією України цілей їх утворення. Здійснення державної влади відповідно до вказаних конституційних приписів, зокрема на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову, завдяки визначеній Основним Законом України системі стримувань і противаг забезпечує стабільність конституційного ладу, запобігає узурпації державної влади та узурпації виключного права народу визначати і змінювати конституційний лад в Україні (абзаци четвертий – шостий підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини).
Виступив рецензентом у зухисті дисертації Пижова О. М., «Освіта в конституційній парадигмі ХХІ століття» поданої на здобуття ступеня доктора філософії в галузі знань 08 "Право" за спеціальністю 081«Право» (у спеціалізованій вченій раді ДФ 2023-05) (8 червня 2023 р. м. Харків); Виступив рецензентом у зухисті дисертації Макарова М. В., «Конституційно-правовий інститут громадянства в системі сучасних міграційних процесів» поданої на здобуття ступеня доктора філософії в галузі знань 08 "Право" за спеціальністю 081«Право» (у спеціалізованій вченій раді ДФ 2022-08) (17 лютого 2023 р. м. Харків)
В рамках діяльності ГО "Асоціація викладачів громадянсьої освіти" співпрацюю із Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES)
стипендіат програми CEFRES NON-RESIDENTIAL FELLOWSHIPS FOR UKRAINIAN SCHOLARS IN HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 2023; стипендіат Virtual Ukraine Institute for Advanced Study, 2023.
Звіт затверджений на засіданні кафедри
Протокол № 3 від 14.11.2023