ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри фінансового права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2023 РІК

1 Дмитрик Ольга Олександрiвна
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1 Посада

завідувач кафедрою

2.2 Науковий ступінь

доктор юридичних наук

2.3 Вчене звання

професор

3 Тема науково-дослідницької роботи

Цифрові трансформації в сфері адміністрування податків і зборів (1,2 д.а.)

4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)

5.47

5 Наукова новизна отриманих результатів

Невпинний процес цифровізації, як і введення воєнного стану передбачають певну трансформацію всіх сфер суспільного життя порівняно зі звичайним їх функціонуванням та правовим регулюванням, установлення відмінного від загального правового режиму в різних сферах державотворення. Це стосується оподаткування, грошового обігу, бюджетної діяльності, та інших сфер, та вимагає від держави перегляду парадигми здійснення правого регулювання різних видів фінансових відносин: податкових, бюджетних, відносин грошового обігу та ін. Зважаючи на вказані та інші фактори констатовано: 1. Незважаючи на півторарічний період від моменту повномасштабного вторгнення, питання щодо перегляду підходів до здійснення витрат із публічних фондів, створення системного та якісного регулювання державою бюджетних витрат в Україні залишаються актуальними. У звщку із цим, розкрито змістове наповнення принципів бюджетної системи України, які віднайшли своє закріплення в національному законодавстві з урахуванням вимог правового режиму воєнного стану. 2. Здійснено порівняльну характеристику правового регулювання оподаткування доходів, отриманих від незалежної професійної діяльності, в Україні та Естонії. Резюмовано, що діяльність фізичних осіб, які не є працівниками в межах своєї діяльності, в Естонії вважається підприємницькою (як господарська, так і професійна), що є розумілим та уникаючим дисбалансу публічних і приватних інтересів, обмежень та дискримінації платників податків. Обґрунтовано доцільність використання досвіду Естонії в частині визнання незалежної професійної діяльності підприємницькою. 3. Досліджено трансформацію змісту поняття «доходи фізичних осіб» в податковому законодавстві України. Обґрунтовано, що категорія «дохід» є складним економічним поняттям та має відповідно до цього певну специфіку. Складність та багатоаспектність категорії «дохід», відсутність єдності у доктринальних підходах до його визначення негативно позначається на визначенні терміну «дохід» у податковому законодавстві для цілей податкового регулювання. Визначено шлях закріплення в Податковому кодексі України двох понять доходу – «дохід з джерелом їх походження з України» та «дохід, отриманий з джерел за межами України». Підсумовано, що категорія «доходи фізичних осіб» як категорія національного податкового законодавства пройшла значну еволюцію. Український законодавець відмовився від надання загального визначення поняття «дохід» у нормах податкового законодавства і використав підхід, за якого перераховуються і нормативно закріплюються різноманітні види доходів, що можуть отримувати фізичні особи з урахуванням територіального принципу (джерела походження). 4. Розглянуто переміщення товарів через митний кордон як систему послідовних і процесуалізованих юридично вагомих дій, спрямовану на забезпечення переміщення товару митного кордону України відповідно до митних правил. У МК України передбачено спеціальні режими, які застосовуються у випадках переміщення фізичними особами товарів через митний кордон України, що не підлягають обов’язковому декларуванню та митному оформленню. Для фізичних осіб при переміщенні товарів через митний кордон України передбаченні заборони чи обмеження. В умовах воєного стану юридичні особи згідно митного законодавства, які ввозять товари на митну територію України, обирати спрощений або стандартний спосіб їх митного оформлення та митного контролю. У першому випадку митний контроль і митне оформлення, які ввозяться на митну територію України через пункти пропуску, відкриті для морського, автомобільного та залізничного сполучення, здійснюються без справляння митних платежів (зокрема податку на додану вартість, акцизного податку,ввізного мита); без застосування фітосанітарного контролю, заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (крім державного експортного контролю). У другому випадку ‒ юридичні особи згідно митного законодавства, (стандартний способ) митний контроль і митне оформлення товарів здійснюються в повному обсязі відповідно до вимог Митного кодексу України, а оподаткування ввезених товарів здійснюється на загальних підставах, встановлених Податковим кодексом України. Доведено, що для оптимізації законодавства з питань переміщеня товарів через митний кордон України ппріоритетними напрямами є процес розвитку електронного декларування, застосування новітніх інформаційних технологій та технічних засобів митного контролю, спрощення процедур митного контролю, усунення недоліків та підвищення ефективності системи аналізу та управління митними ризиками, а також законодавче закріплення чітких норм адміністративної відповідальності за порушення митних правил, й розвитку механізмів запобігання корупційним ризикам при здійсненні митних процедур, заходів протидії корупційних правопорушень у діяльності митних органів, їх посадових осіб. Потребує удосконалення митне законодавство в контексті специфіки здійснення митних процедур при переміщенні товарів через митний кордон залежно від виду транспорту, окремих категорій товарів (ветеринарних препаратів), суб’єктів (фізичних осіб), способу переміщення, в умовах воєнного стану, як гуманітарна допомога тощо. 5. Позначено аспекти щодо удосконалення фінансово-податкових механізмів подолання соціально-економічної кризи, спричиненої запровадженням воєнного стану в Україні, в умовах цифрової трансформації. Під час дослідження було вирішено проблему невідповідності існуючих чинних нормативних положень вимогам цифрової трансформації та особливостям функціонування фінансової сфери в умовах воєнного стану. З’ясовано ключові елементи фінансового та податкового механізмів, які необхідно першочергово переглянути з метою подолання соціально-економічної кризи. Особливостями та відмінними рисами отриманих результатів є одностайне врахування вимог цифрової трансформації та особливостей функціонування фінансової сфери в умовах воєнного стану. Удосконалені на базі цифрових технологій фінансові та податкові механізми базуються на задекларованих принципах цифрової фінансової інклюзії G20. Найвагомішими факторами впливу визнано інфраструктура фінансових і податкових механізмів; боротьба з цифровим шахрайством; адаптація зарубіжного досвіду використання цифрових технологій до національного середовища.

6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Підручники:
Наукові статті:
Наукові статті у фаховому виданні:
Тези наукових доповідей та повідомлень:
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

14 Прочитані лекції практичним працівникам

15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів

19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є

Спеціалізована вчена рада Д 64.086.03

20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1 Доктор наук

20.2 Кандидат наук

20.3 Доктор філософії

офіційний опонент, дисертація Веселого Владислава Сергійовича на тему «Фінансово-правове регулювання Пенсійного фонду України як державного позабюджетного фонду», подану на здобуття наукового ступеня доктора філософії з галузі знань 08 «Право» за спеціальністю 081 «Право».

21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

22 Співробітництво з закордонними організаціями

23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу

підвищувала професійні компетентності за програмою "Інтерактивні та мультимедійні технології в освітньому процесі. Сучасні методики викладання"; ЄКТС - 6,00; Сертифікат № 100059 від 01/05/2023

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 4 від 15.11.2023