ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри конституційного права України
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2023 РІК

1 Барабаш Юрій Григорович
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1 Посада

Професор кафедри конституційного права України

2.2 Науковий ступінь

Доктор юридичних наук

2.3 Вчене звання

Професор

3 Тема науково-дослідницької роботи

Застовання доктрини "войовничої демократії" до ситуації протистояння внутрішнім загрозам, спровокованими авторитарним оточнням

4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)

2.8

5 Наукова новизна отриманих результатів

Конституція України, не зважаючи на її легітимуючий на процеси державотворення вплив, та ефект консолідації політичних еліт, все-таки була продуктом своєї епохи невизначеності та різного роду фобій. Політична еліта України в 1996 році мала зробити свій цивілізаційний вибір між Азією та Європою. Попри те, скоріше за все мала місце консер-вація існуючих на той момент «больових проблем». Однак Революція Гід-ності продемонструвала, що вибір все-таки доведеться зробити і результат такого вибору цілком очевидний. Остаточно у цьому виборі переконала повномасштабна агресія Росії. КСУ починаючи з 2019 року (рішення від 16 липня і пізніші) зкорегу-вав аксіологічний вектор конституційного ладу (якщо взяти хоча б для по-рівняння його рішення про заборону КПУ 27 грудня 2001 року) на ко-ристь войовничої демократії, проте, не без недоліків. Так, наприклад, три-складовий тест чомусь повністю звівся до доведення з боку КСУ легітимної мети. Ми переконані, що в майбутньому після перемогу у війні без ком-плексного реформування базових розділів Основного Закону не обійтись. В противному випадку ‒ цінності, що поділяються суспільством, і базу-ються на виборі його майбутнього не будуть мати нічного спільного із експліцитно вираженою аксіологічною основою його ж таки установчого акту − Конституції. Зокрема, чітко потрібно сформулювати ставлення до тоталітарних ідеологій і їх пропаганди: комунізму, фашизму, нацизму і, як зараз ми бачимо виходячи із нинішніх подій, − рашизму. У зв’язку з цим спроби застосування войовничої демократії в україн-ському праві такі непослідовні і спрямовані від однієї крайнощі до іншої: від ігнорування войовничої демократії (до 2014 року) і періодичного затя-гування із прийняттям необхідних рішень про застосування обмежень до швидкого застосування обмежень без належного врахування необхідних стандартів або спеціального зволікання із об’єктивною юридичною оцін-кою задля збереження обмежень (Закон «Про очищення влади» до сих пір перебуває на розгляді КСУ навіть вже після появи двох рішень ЄСПЛ). Мабуть правильний шлях має бути десь посередині – вчасні і обґрунтовані заходи войовничої демократії із урахування європейського досвіду і стан-дартів. Наш народ вже переконався, що європейські цінності є життєво важ-ливими для виживання нашої країни. Європейська концепція войовничої демократії повинна стати базовим концептом для майбутньої конституції, а за нинішніх умов – ключової парадигмою діяльності законодавця, викона-вчої і судової влади. Безумовно, ключові базові речі, пов’язані із правомі-рністю і необхідністю втручання в права людини мають бути дотримані. І в цьому аспекті українське законодавство і судова практика не ідеальні. Водночас справедливо буде сподіватися, що Європейський суд з прав лю-дини та інші європейській інституції (Рада Європи, Венеціанська комісія) не ігноруватиме ситуацію в Україні, яка склалася в аспекті існуючих загроз і посягань, включаючи збройну агресію Росії, а також невизнану нами ане-ксію та окупацію частини території України (частин Запорізької, Донець-кої, Луганської, Херсонської областей, АРК і міста Севастополь). Переду-сім йдеться про реальність загрози базовим цінностям, а також вплив «ми-рних» закликів на потенційну небезпеку реалізації загроз. В цій частині схожий досвід мали багато країн Європи, і Україна з них не виняток. Мо-жливо навіть український кейс сприятиме виробленню нових підходів до войовничої демократії в Європі, як це вже неодноразово було до цього.

6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Монографії:
Підручники:
Наукові статті у фаховому виданні:
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

Голова Науково-консультативної ради Конституційного Суду України

14 Прочитані лекції практичним працівникам

15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів

19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є

Спеціалізована вчена рада Д 64.086.01

20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1 Доктор наук

20.2 Кандидат наук

20.3 Доктор філософії

21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

22 Співробітництво з закордонними організаціями

Член Виконавчого комітету Міжнародної асоціації конституційного права

23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

1. Відзнака Президента України "За оборону України" 2. Відзнака Міністерства оборони України "За сприяння обороні України"

26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

Horizon Europe (HORIZON), Project: 101061342 —REBALANCE

27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 3 від 14.11.2023