ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри конституційного права України
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2024 РІК

1 Ткаченко Євгеній Володимирович
2. Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1. Посада

Доцент

2.2. Науковий ступінь

кандидат юридичних наук

2.3. Вчене звання

доцент

3. Тема науково-дослідницької роботи

Публічна влада та права меншин в умовах європейської інтеграції України

4. Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.) 9.9
5. Наукова новизна отриманих результатів

Україна, проголосивши себе на конституційному рівні демократичною і правовою державою, прагне створити умови для рівноправного розвитку та активної всебічної участі у соціальному, економічному, політичному та духовно–культурному житті громадян України всіх національностей. Демократична держава повинна не лише поважати етнічну, мовну та релігійну самобутність будь–якої особи, яка належить до національної меншини, але і створювати умови, що дозволяють виражати, зберігати таку самобутність. Разом з тим, у рекомендованих у 2022 р. Європейською Комісією семи кроках щодо вступу до Європейського Союзу, наголошено щодо необхідності реформування українського законодавства про національні меншини відповідно до стандартів Союзу. На цьому шляху 13 грудня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про національні меншини (спільноти) України», з метою визначення суспільних відносин щодо забезпечення прав і свобод представників національних меншин (громад) України відповідно до міжнародних документів про права національних меншин, а згодом відповідно до Висновків Венеційської комісії За демократію через ще й вносила зміни до нього (вересні та грудні 2023 р.). Важливо підкреслити унікальність українського випадку вступу до ЄС, оскільки після повномасштабного вторгнення Росії в лютому 2022 року Україна опинилася в стані війни і має швидко виконати вимоги Єврокомісії для вступу. Союз. Зокрема, це стосується питання виконання Україною Копенгагенських критеріїв приєднання щодо забезпечення прав меншин. Тому проблема забезпечення прав національних меншин є дуже актуальною на даний час в Україні. Ще в 1990-х роках Україна була досить колоритною країною в питаннях мови, національного складу, релігії, ставлення до історії, поглядів на майбутнє. В Україні було два сценарії прощання з СРСР. Перший «прибалтійський», який був характерний для Західної України, де популяризувався повний розрив з радянським минулим, процес декомунізації, нові політичні лідери. Другий сценарій був «пострадянський», у південних і східних регіонах, де процес декомунізації майже не відбувся, а колишня комуністична партія залишилася при владі. Такий компроміс бачимо в положеннях ст. 10 Конституції України, в якій закріплюється державний статус української мови, а російській та іншим мовам національних меншин гарантується можливість розвитку і застосування в різних сферах суспільного життя. З 2014 року в усіх регіонах починає розвиватися «балтійський» напрямок гуманітарної політики. Зокрема, це процеси декомунізації, заборони комуністичної партії, процеси люстрації чи очищення влади. Головною метою гуманітарної політики України (зокрема національно-етнічної, релігійної) була консолідація українського суспільства навколо спільної української національної культури, державної мови, релігії, поглядів на історію тощо. У цей період змінилося національне та гуманітарне законодавство У 2022 р. Єврокомісія рекомендувала Україні 7 кроків на шляху вступу України до ЄС, одним з яких є оновлення законодавства про національні меншини. Українським парламентом 13 грудня 2022 р. було прийнято Закон України «Про національні меншини (спільноти) України», який було розроблено з метою визначення особливостей суспільних відносин щодо забезпечення реалізації прав і свобод особами, які належать до національних меншин (спільнот) України. Закон є одним з «євроінтеграційних» законопроєктів, прийняття яких сприяє виконанню рекомендацій Єврокомісії щодо подальшої перспективи членства України в Європейському Союзі. Новий закон про національні меншини у своїх положеннях переважно імплементує норми міжнародних документів про захист прав меншин, учасницею яких є Україна. Зокрема Декларації про права осіб, які належать до національних або етнічних, релігійних та мовних меншин від 18 грудня 1992 р., Рамкової конвенції про захист національних меншин від 1 лютого 1995 р., Європейської хартії регіональних мов або мов меншин від 5 листопада 1992 р. Що стосується ситуації з правами меншин з лютого 2022 р. , то слід констатувати, що погіршилося становище тих етнічних груп, які були змушені залишити місця постійного проживання внаслідок бойових дій або перебували під окупацією. Наприклад, з 2014 року і дотепер майже всі поселення греків у Надазові перебувають під окупацією. Гуманітарна ситуація грецьких поселень у Донецькій та Маріупольській областях, де до окупації проживало близько 100 тисяч греків, є катастрофічною. Майже всі їхні міста та села були знищені, а їхній центр також був зруйнований у Маріуполі під час російського бомбардування. Ми запитали біженців греків за національністю з Маріуполя: Яка доля вашої меншини? Вони відповіли, що значна частина емігрувала до Греції, частина залишилася в окупації, інші переїхали в інші регіони України чи країни Європи.

6. Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Підручники:
Навчальні посібники:
Наукові статті:
7. Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

8. Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9. Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10. Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11. Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12. Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

13. Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

14. Прочитані лекції практичним працівникам

15. Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян
16. Участь у конференціях, семінарах
17. Видання, в яких Ви є членом редакційної колегії
18. Наявність авторських свідоцтв та патентів

19. Спеціалізовані вчені ради, членом яких Ви є

20. Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1. Доктор наук

20.2. Кандидат наук

20.3. Доктор філософії

21. Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

22. Співробітництво з закордонними організаціями

В рамках діяльності ГО "Асоціація викладачів громадянсьої освіти" співпрацюю із Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES); Virtual Ukraine Institute for Advanced Study; CEFRES—French Research Center in Humanities and Social Sciences

23. Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

24. Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

25. Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

26. Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

член робочої групи в рамках Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого щодо реалізації проєкту Erasmus+ KA2 «Модернізація юридичної освіти для підтримки європейської та євроатлантичної інтеграції України» [EU4UA] (проєкт реалізується спільно із університетами України, Польщі і Литви, координатор від України - Львівський національний університет імені Івана Франка), наказ ректора від 23 листопада 2023 року № 301; член дослідницької групм Націлнального юридичного університету імені Ярослава Мудрого щодо проводення дослідження в межах Проекту «Підтримка реформ в Україні на шляху до ЄС», яке здійснюється спільно із Інститутом Європейського університету у Флоренції та Генуезьким університетом; стипендіат Virtual Ukraine Institute for Advanced Study, 2023.

27. Інша інформація, яка заслуговує на увагу

23–27 вересня 2024 року брав участь у навчальному візиті на юридичному факультеті Університету Вітовта Великого в рамках Erasmus+ Ka2 Capacity Розбудова проекту вищої освіти «Модернізація юридичної освіти для Підтримки європейської та євроатлантичної інтеграції України (EU4UA)»; пройщов у Тренінговому центрі "Виховання доброчесності" підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників за темою "Актуальні напрями підготовки здобувачів вищої освіти у сфері правоохоронної діяльності нової генерації.

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № 6 від 21.11.2024