ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗВІТ ВИКЛАДАЧА
Кафедри теорії права
НАЦІОНАЛЬНОГО ЮРИДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО
ЗА 2022 РІК

1 Трихліб Крістіна Олексіївна
2 Посада, науковий ступінь, вчене звання

2.1 Посада

доцент

2.2 Науковий ступінь

кандидат юридичних наук

2.3 Вчене звання

доцент

3 Тема науково-дослідницької роботи

Європейські стандарти прав людини у 21 ст.

4 Обсяг виконаної науково-дослідницької роботи (друк. арк.)

2.5

5 Наукова новизна отриманих результатів

Визначено роль і значення доктрини меж вільного розсуду держави у процесі тлумачення і застосування на практиці європейських стандартів прав людини за допомогою автономного тлумачення прав, гарантованих Європейською конвенцією з прав людини (ЄКПЛ). Проведено системний загальнотеоретичний і прикладний аналіз формування та розвитку доктрини автономних концепцій Європейським судом з прав людини (ЄСПЛ) та її зв'язку із доктриною меж вільного розсуду у практиці ЄСПЛ шляхом вивчення й узагальнення судової практики застосування автономного методу тлумачення і вироблення на цій основі системи автономних понять, що віддзеркалюють загальноєвропейське бачення основних прав людини, виступають своєрідним підґрунтям європейського права прав людини. В результаті дослідження встановлено, що саме за допомогою автономного тлумачення, яке ґрунтується на загальноєвропейському консенсусі ЄСПЛ закріплює імперативні стандарти тлумачення й застосування прав людини на практиці, що є запобіжником від їх порушень з боку окремих держав-членів Ради Європи, а також слугує зближенню й гармонізації різних національних правових систем, що, у свою чергу, сприяє формуванню максимально гомогенного правового середовища та ефективної загальноєвропейської системи захисту прав людини. Практична доцільність дослідження спрямована, насамперед, на застосування автономних концепцій на практиці, передовсім, органами судової влади. Встановлено, що на основі принципу субсидіарності ЄСПЛ формує автономні концепції шляхом балансування та зважування різних прав та інтересів людини, що поставлені на карту, спираючись на національне законодавство та правозастосовну практику держав-членів Ради Європи. Таким чином ЄСПЛ значно обмежує межі вільного розсуду окремих держав. Водночас, встановлено, що межі такої свободи залежать від багатьох чинників, насамперед, від наявності та/ або відсутності консенсусу між державами-членами Ради Європи з того чи іншого питання, яке розглядається, що дає змогу суттєво звузити дискреційні повноваження держави. На підставі системного аналізу правової доктрини, насамперед, європейської, а також практики ЄСПЛ встановлено, що динамічний метод тлумачення ЄКПЛ також відіграє важливу роль у розвитку автономних концепцій, що залишає певний простір для зміни практики ЄСПЛ і, відповідно, змісту цих концепцій. Проявляючи "судовий активізм", ЄСПЛ констатує певні закономірності та визначає тенденції розвитку права, виходячи із сучасних вимог та еволюції суспільства. Це обумовлює прогрес права і правозастосовної практики. Розкрита сутність та проведено прикладний аналіз змісту основних складових таких автономних понять, як кримінальне обвинувачення, правомірність (законність), покарання, психічно хвора особа, мирне зібрання у практиці Європейського суду з прав людини. Доведено, що автономні поняття виступають своєрідним «запобіжником» від зловживань і свавілля національних органів влади. Вони також сприяють уніфікації та гармонізації різних правових систем та прогресу єдиної судової практики у процесі тлумачення й застосування права.

6 Форми впровадження виконаних НДР (розділи монографії, підручника, навчального посібника, наукові статті, тези наукових доповідей та повідомлень та ін.)
Наукові статті:
7 Участь у розробці законопроектів та проектів інших нормативних актів

Не брала

8 Рецензування (підготовка експертних висновків)проектів законів та інших нормативно-правових актів
9 Підготовка наукових висновків на запити Конституційного Суду України
10 Підготовка наукових висновків на запити Верховного Суду
11 Підготовка наукових висновків (Офіс Президента України, СБУ, Прокуратура)
12 Робота консультантом комітетів/депутатів Верховної Ради України

Ні

13 Робота консультантом інших вищих та державних органів влади у науково-консультативних радах при Верховному Суді та Конституційному Суді України

Ні

14 Прочитані лекції практичним працівникам

0

15 Підготовка відповідей (висновків) на запити органів державної влади та місцевого самоврядування, організацій та громадян. (кому, стосовно чого)
16 Участь у конференціях, семінарах (вказати повну назву конференції, дату та місце проведення)
17 Вказати членом редакційної колегії якого видання Ви є
18 Наявність авторських свідоцтв та патентів

Немає

19 Вказати членом якої спеціалізованої вчених ради ви є

Жодної

20 Опонент, реценезент (підготовка відгуків на автореферати ) яких дисертаційних захистів були

20.1 Доктор наук

0

20.2 Кандидат наук

0

20.3 Доктор філософії

0

21 Чи були у звітному році лауреатом/стипендіатом (вказати повну назву стипендії/премії)

Ні

22 Співробітництво з закордонними організаціями

Не мала

23 Участь у наукових заходах спільних з облдержадміністрацією

Не брала

24 Участь у наукових дослідженнях на госпрозрахунковій основі

Не брала

25 Відзнаки чи нагороди отримані у звітному році

Не мала

26 Участь у грантових проектах, сертифікатних програмах, стипендіальних програмах (назва проекту, гранту, стипендії/ виконавці (ПІБ, посада)/ замовник/бюджет)

27 Інша інформація, яка заслуговує на увагу

Виконання обов’язків заступника керівника кафедри з наукової роботи. Модератор наукового гуртка з теорії права.

Звіт затверджений на засіданні кафедри

Протокол № від